מועצה מקומית גדרה

טקס הנצחה

27/06/2021
טקס הנצחה

תחילתה של יחידת 8200 היוקרתית – בגדרה

יואל גמליאל ראש המועצה: "זוהי זכות גדולה שהקמתה של יחידת 8200 היוקרתית החלה בגדרה. אני שמח מאוד על שיתוף הפעולה להנצחת מורשת חשובה זו"

גדרה היא מושבה עם מורשת ענפה והיסטוריה מרתקת. לאחרונה, לאחר חקר המורשת וההיסטוריה של יחידת המודיעין היוקרתית 8200, נמצא כי דרכה החלה בגדרה. לאחר גילוי משמעותי זה, נערך השבוע טקס להנצחת ראשוני יחידת 8200 שפעלו בגדרה.

בטקס נחשף שלט שהוצב על מבנה מעון מוריה השוכן ברחוב לוינסון בגדרה, בו נכתב: "במלחמת העצמאות, במסגרת חזית ד' (הדרום) פעלה במקום זה (מיקומו של מעון מוריה ברחוב לוינסון בגדרה) חוליה של חיילי מודיעין האזנה (סיגיט), שעלו מארצות ערב על יסוד ההיכרות העמוקה שלהם עם השפה הערבית ותרבותה. ברבות הימים כמעט ולא נודע על פעילות זו. החיילים אספו מידע באמצעים טכניים, עיבדו ותרגמו אותו, ובכך תרמו במידה משמעותית להצלחת הלחימה של חטיבות הפלמ"ח והחי"ש בחזית הדרום. עם הקמת צה"ל, היו חיילים אלה בין ראשוני יחידת שירות מודיעין 2 (ש.מ 2) אשר לימים הפכה ליחידה 8200. המועצה המקומית גדרה בראשותו של יואל גמליאל, ועמותת בוגרי 8200 (ש.מ 2), מנציחים את הפעילות המודיעינית המיוחדת במושבת הבילויים- גדרה. תבורך התרומה הייחודית לבטחון המדינה במקום זה לדור ודור!" 

הטקס התקיים במעמד ראש המועצה יואל גמליאל, מפקד מרחב 8200, בוגרי יחידת 8200, משפחות ראשוני יחידת 8200, נעם שפירא אשר עשה את עבודת החקר למורשת היחידה יחד עם שמוליק פפרמן, צוות המועצה, צוות מעון מוריה ובראשו שמעון רבינוביץ ונעמה סודקוביץ.

מדבריו של נעם שפירא בטקס: "טובי אנשינו ישבו כאן ויצרו את התשתית שעליה קמה יחידת 8200. אני מודה לראש המועצה יואל גמליאל שנרתם למשימת ההנצחה החשובה הזאת".

מדברי מפקד מרחב 8200: "היחידה שרואים היום היא פרי תולדתה של המפקדים מהעבר, שחלקם מגדרה. זהו רגע מרגש מאוד".

שמעון רבינוביץ, מעון מוריה, הוסיף בנאומו: "מרגש שזה המקום שהחלה ההתהוות של היחידה. תלמידות ותלמידים רבים מגיעים למקום ואנו נדאג שהם יחשפו למורשת זו".

את הטקס סיכם ראש מועצת גדרה, יואל גמליאל בדבריו: "זוהי זכות גדולה שהקמתה של יחידת 8200 היוקרתית החלה בגדרה. אני שמח מאוד על שיתוף הפעולה להנצחת מורשת חשובה זו, מורשת שחשוב להעביר הלאה לדור הצעיר. מחמם את הלב שאתם פועלים להנצחת המורשת שהיא חלק משמעותי לעתיד. תודה ליחידת 8200, ליוצאיה ולבני משפחותיהם שהיו שותפים להנצחה, למעון מוריה ולכל השותפים".