מועצה מקומית גדרה

תכנית רצפים

03/02/2020
תכנית רצפים

מעבר נעים מהגן לכיתה א' ומכיתה ו' לחטיבת הביניים

הצלחה לתכנית הייחודית "רצפים" בהובלת אגף החינוך בגדרה במעבר תלמידים לכיתה א' ולחטיבת הביניים

אגף החינוך במועצה המקומית גדרה עומד לפתוח את הרישום לגני הילדים ובתי הספר. רגע לפני ש-1,000 ילדים ייכנסו למסגרת החדשה (כיתה א' וכיתה ז'), כדאי להכיר את תכנית "רצפים" שנועדה להקל על המעבר מהגן לכיתה א' ומבית הספר היסודי לחטיבה וזוכה להצלחה במושבה. "תכנית "רצפים" המשלבת הוכיחה את עצמה והשנה אנו מעמיקים את התכניות החינוכיות", אמרה מנהלת אגף החינוך, גב' ענת קוך. ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל: "תכנית 'רצפים' משמעותית לאיכות החינוך ולהצלחת ילדינו. ישר כוח לעוסקים במלאכה"

המעבר ממסגרת הגן לבית הספר ומבית ספר יסודי לחטיבת הביניים מלווה בהתרגשות ולעיתים באים לידי ביטוי קשיים בתהליך זה. לפני כשנתיים אגף החינוך בגדרה קיים מפגשים לגיבושה של תכנית חדשה כלל יישובית שתאפשר תנאים נוחים ויצירת אקלים לימודי שיאפשר לתלמידים לעבור בצורה חלקה בין המסגרות החינוכיות- מעבר מגן חובה לכיתה א' ומעבר מכיתה ו' לחטיבת ביניים.

מנהלת השירות הפסיכולוגי חינוכי בגדרה, ד"ר מרסלה ליפרמן, אף מדמה את המעברים לעלייה במדרגות הסולם ואמרה כי "השאיפה שהעלייה במדרגות תתאים להתפתחות הילד ותיעשה כתהליך טבעי, תוך תחושת מסוגלות והשקעת מאמץ סביר".

התכנית התגבשה בשיתוף מנהלת אגף החינוך, הגב' ענת קוך, בשיתוף כל בעלי התפקידים השותפים למעברים -  גננות,  מורות כיתה א', רכזות, מנהלות בתי הספר, יועצות, מפקחים ופסיכולוגים. במאמץ משותף הופקו תוצרים וגובשו לכדי תכנית בשם "רצפים".

"הרעיון הוא שתלמידים יחוו את כל שנות החינוך תוך היכרות עם המסגרות השונות תוך יצירת שפה משותפת בין ההורים, הילדים והקהילה", אמרה ענת קוך וציינה כי שלושה דגשים ניתנו ביישום התכנית: פדגוגית, חברתית ורגשית. 

לשם כך יצרה מחלקת החינוך מפגשים של רכזות תחומי הדעת בכיתות ו'- ז' ונבנו תכניות כדי לקבלן לחטיבה. במקביל מתקיים שיח עם המורים, מפגשים בביה"ס ובין גן לכיתה א'.

מנהלת מחלקת החינוך במועצה המקומית גדרה, גב' ענת קוך, ציינה: "המעבר המשמעותי בין הגן לכיתה א' הוא מעבר שהמערכת כולה לוקחת אותו בתשומת לב רבה מתוך דאגה לרווחת התלמיד והיא בעלת משמעות עמוקה. התכנית מקלה על הסתגלות במעבר והמערכות יכירו את המסגרות ויתנו מענה מתאים ומדברים על קליטה מיטבית על ידי הצוותים החינוכיים. הקהילה כולה נרתמת ליצירת רצף שעיקרו הסתגלות חברתית רגשית והיערכות לימודית".

לדברי קוך, בכל שנה בממוצע עולים לכיתה א' כ-500 תלמידים ועוד כ-500 תלמידים עולים לכיתה ז'. בשבועות הקרובים ועד לסיום שנת הלימודים, יעסוק אגף החינוך בתכנית רצפים תוך יישום העמקתה והכרת המסגרות: גננת תדע מה קורה בכיתה א' ולהיפך, ומורה מכיתה ז' תדע מה קורה בכיתה ו' ולהיפך. התכנית מציעה יצירת אשכולות גנים ובתי ספר ולאחר פסח יחלו ביקורים הדדיים בין בתי המסגרות.

ענת, מהן התגובות שקיבל עד כה?

"אנו רואים חשיבות רבה במסגרת הקולטת ופועלים ליצירת מענה מיטבי באמצעות תכנית "רצפים" אשר עד כה תגובות ההורים חיוביות. ברגע שמכירים את המסגרת ומקבלים מידע, גם ההורים וגם הילדים רגועים יותר והם מגיעים למסגרת החדשה מוכנים יותר גם רגשית וגם לימודית".

רק לאחרונה ביקרה בגדרה מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך, גב' עמליה חיימוביץ וצוותה והם התרשמו לטובה מהצלחת התכנית. לסיור זה התלווה צוות אגף החינוך בראשות ענת קוך, מפקחי בתי הספר והגנים מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי. בין הנושאים שהועלו בסיור: המעבר בין הגן לכיתה א' והעליה לכיתה ז', תכנית הרובוטיקה שמתחילה בביה"ס היסודי וממשיכה גם בתיכון, נושא טיפוח סביבה ירוקה או למידת חקר.

הסיור התחיל בשמורת הטבע של ביה"ס "רעות", שהתלמידים הפכו אותה ליער מאכל: הילדים מטפחים את השמורה וילדי הגן קיימו פעילות משותפת עם ילדי כיתה א'. לאחר מכן קיימו פעילות ותצפית באזור. ביקור מנהלת המחוז הסתיים במפגש בספריה בביה"ס הבילויים, שם אמרה שהתרשמה מהסיור אשר שיקף עשיה איכותית ומיטבית של החינוך במושבה והחמיאה כשאמרה: "גדרה היא מקום שנעשית בו עבודה חינוכית טובה מאוד".

הרישום לגנים הילדים וכיתה א' יחל בתאריך 2.2.2020.

הרישום לתיכונים בגדרה יתקיים בתחילת חודש אפריל.

ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל: "לקראת הרישום לגני הילדים ובתי הספר, אני רוצה לאחל לצוותים החינוכיים ולתלמידים הצלחה רבה. אין ספק כי תכנית רצפים מסייעת לתלמידינו להשלים את המעבר בין המסגרות בצורה טובה, חינוכית וחברתית".