מועצה מקומית גדרה

ערב הוקרה מרגש

02/05/2019
ערב הוקרה מרגש

מאות השתתפו בערב הוקרה מרגש לשלמה גרפי לאות פעילותו  הענפה למען עלייתם של מאות מיהודי תימן ועיראק לישראל

השבוע התקיים ערב הוקרה מרגש לבן המושבה, שלמה גרפי, יחד עם בני משפחתו- אשתו שושנה וילדיו – שלום, גיתית, טופז וגזית ובמעמד השרה גילה גמליאל ,סגן ומ"מ ראש המועצה המקומית  גדרה דני דורון, סגן ראש המועצה סהר רווח, סגן ראש המועצה עו"ד יקותיאל תנעמי, חברי המועצה אסף דרבה, ענת טל, אליאב מזגני ושלום אזרד ומשתתפים רבים שגדשו את האולם על מנת להיחשף לסיפור החיים יוצא הדופן ומעורר ההשראה של שלמה. ערב זה התקיים בשיתוף המשפחה ומרכז אופק במסגרת 70 שנה לעליית יהודי תימן.  

גרפי, פעיל עלייה וותיק, אחראי על הוצאתם ועלייתם לארץ ישראל של מאות מיהודי תימן ועיראק ואיש רב פעלים. ב- 77 שנות חייו הספיק לעבור שורה ארוכה של תחנות ולקטוף תארים מקומיים ועולמיים במגוון תחומים ביניהם אגרוף, צורפות וספרות. אבל ללא ספק, גולת הכותרת של פעילותו הציבורית התרחשה בשנות ה- 90 אז, כשליח עלייה חדור אמונה וציונות, הוציא מתימן כ- 600 יהודים ודאג להעלותם לישראל. במהלך מלחמת המפרץ גם פעל להוצאת חלק מיהודי עיראק ולהביאם לישראל.

לא בכדי זכה שלמה גרפי לתואר 'איש רב פעלים'. בין היתר, בהיותו בן 17 זכה במקום הראשון בתחרות איגרוף ארצית. בצבא הוא שירת בצנחנים. במסגרת השירות ביצע לא פחות מ- 60 צניחות. בהמשך אף שימש מדריך הישרדות לטייסים בבסיס תל נוף. לאחר שחרורו, פתח מפעל תכשיטים שהתמחה בייצור תכשיטים בעיצוב תימני משובצים בזכוכית רומית. בין היתר, סיפק תכשיטים כאלה לרות דיין. לאחר מכן, בחר גרפי ללמוד את מקצוע הספרות ואף פתח מספרה בגדרה. ב- 1973 יצא לתחרות עולמית בצרפת וזכה מקום ראשון בעולם בספרות.

לצד פעילותו החשובה להעלאת יהודי תימן ועיראק, פעל שלמה גרפי בשנות ה- 70 לשחרור נשים עגונות שעלו לישראל, בעוד בעליהן נשארו בתימן.

ערב ההוקרה לשלמה גרפי שבנו, שלום גרף, היה אחראי להפקתו, החל בהתכנסות ובה מיטב המטעמים שהכינו בנותיו – גיתית וטופז. במהלך ערב ההוקרה לכבודו, אשר הונחה על ידי מוש דנון, הוקרנה מצגת ייחודית שהוכנה על ידי בתו, גזית, בשיתוף עם שלמה. עוד בערב זה, הופיעו בהתנדבות כמה  ממובילי הזמר התימני וביניהם ציון גולן, יואב יצחק, ברכה כהן ומרים צפרי שהעצימו את ההתרגשות.

לקראת סיומו של  הערב, סגן ומ"מ ראש המועצה, דני דורון, העניק לשלמה תעודה הוקרה מטעם המועצה והעומד בראשה, יואל גמליאל  "תודה על שנים של פעילות ועשייה המבטאים ערבות הדדית אמיתית וראיית צרכיו של האחר מתוך מקום של רעות, אחווה ואהבת הזולת. השפעתך ומעורבותך בהעלאת יהודי תימן ועיראק נעשו מתוך שליחות אמיתית, כנאמר: "כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו"". אלו הם חלק מהמילים המביעות את ההוקרה והתודה כפי שנכתבו בתעודה שהוענקה לשלמה ג'רפי. בסיומו של הערב, שלמה גרפי ובני משפחתו – שושנה, שלום, גיתית, טופז וגזית עלו לבמה, שם שלום נשא דברים והודה לכולם.