מועצה מקומית גדרה

פתיונות כנגד כלבת

12/12/2018
פתיונות כנגד כלבת
פיזור חיסון אורלי לשועלים ותנים כנגד מחלת כלבת (פתיונות)

במסגרת פעולות למניעת התפרצות מחלת הכלבת ברחבי המועצה המקומית גדרה, מבצעת המועצה פיזור של פיתיונות אורליים (דרך הפה) לחיות הבר, שועלים ותנים, עם תרכיב לחיסון נגד כלבת.

מדי פעם מתקבלים ברחבי המועצה דיווחים על נוכחות תנים ושועלים בעיקר בשולי היישוב, באזורים הגובלים עם השדות והתל.

על מנת לצמצם את הסכנה ואפשרות ההדבקה במחלת הכלבת מחיות בר וביניהן מתנים ושועלים, המחלקה לשירותים וטרינרים של המועצה מפזרת אחת לתקופה פיתיונות ובתוכם יש חיסוני כלבת המיוחדים לחיות בר. 
פעילות זו מבוצעת בשיתוף פעולה עם רשות שמורות הטבע והגנים והשירותים הווטרינרים של משרד החקלאות.

הפיתיונות בגודל קופסאות גפרורים קטנות וצבעם חום אפרפר. הן בעלות ריח המושך את השועלים והתנים. כאשר בעל החיים נוגס בהם, מגיע התרכיב למגע עם ריריות הפה וגורם להתחסנותו. גודל הפיתיון מותאם לגודל וצורת הלסת ומאפשר וודאות גבוהה במיוחד שכאשר הוא ייאכל, בעל החיים יחוסן. 
החיסון האוראלי אמור להקטין משמעותית את שיעור נגיעות השועלים והתנים בכלבת ואת סכנת ההדבקה לחיות בית ולאדם. 

הפיתיונות מפוזרים סביב שטח השיפוט של גדרה, ובמקומות שנקבעו על סמך תצפיות מוקדמות ופניות של תושבים למוקד המועצה (106) בדבר הימצאותם של שועלים ותנים, באמצעות רכב המועצה ורגלית.
למרות שאין סכנה כל שהיא לאדם או לחיות המחמד, התושבים מתבקשים להימנע ממגע בפיתיונות ולהשאירם במקומם.

במקרה מגע ישיר עם הפיתיון יש לרחוץ היטב ידיים, תוך שימוש בסבון. 

לידיעתכם שועלים ותנים לרוב אינם מתקרבים לבני אדם! הם אינם מתקיפים ואינם נושכים אלא אם כן הם הרגישו מותקפים ולכן אין כל סיבה לפחד מהם, אך אין בשום אופן ליזום מגע איתם.
חשוב להדגיש כי התנים והשועלים הינם חיות בר מוגנות והפגיעה בהם אסורה עפ"י החוק!


המחלקה לשירותים וטרינרים של המועצה תמשיך לדאוג ולשמור על בריאות הציבור וקוראת לבעלי הכלבים להקפיד לחסנם נגד כלבת מדי שנה (על פי חוק) ולהקפיד לטייל עימם עם רצועה.

שחרור כלבים באופן חופשי, עלול להביאם במגע עם בעלי חיים אחרים החולים במחלות שונות וביניהן מחלת הכלבת, ובכך עלול לסכן את בני המשפחה.